dilluns, 12 de desembre del 2011

La Pila - patata

Fem una pila casolana amb una patata

Aquesta activitat experimental pot dur-se a terme a cicle superior de primària, dintre de l’àrea de coneixement referent a l’ele

ctricitat. Es tracta d’aprofitar un concepte encara llunyà pels coneixements dels nens com és l’activitat química resultant dels diferents potencials d’oxido-reducció de


Els alumnes hauran d’haver treballat prèviament a classe les nocions bàsiques del corrent elèctric per poder extreure conclusions senzilles sobre el paper dels diferents materials en aquest procés electrolít

ic.ls metalls, que entre d’altres modificacions físiques, provoquen una diferència de potencial mesurable entre els dos elèctrodes de diferent material.

Tot i així, crec que serà molt important que en les dues experiències, el mestre no s’avanci a la descoberta experimental dels nens, deixant que obtinguin resultats i es facin preguntes.

El fet de la “construcció” de la pila per part d

els nens amb materials propers com una patata o una llimona, esdevé divertit i motivador, i el resultat sorprenent de la bombeta encesa desperta la curiositat i activa els mecanismes necessari

s per fer de l’experiència un aprenentatge significatiu.

Entenc que serà molt més educatiu fer aquesta activitat en petits grups, tant per l’aspecte pràctic d’una major agilitat en la

construcció de la pila, com per un motiu més pedagògic relacionat amb l’aprenentatge cooperatiu i la reflexió compartida dels resultats. La posada en comú pot esdevenir una activitat molt interessant com a aprenentatge d’igual a igual, apropant els coneixements dels diferents components de cada grup.

_______________________________________________


PER FER-HO NECESSITES


  • Una forquilla, paper d'alumini i altres objectes de metall que trobis per casa
  • Una patata, altres hortalisses i fruites diverses
  • Un voltímetre
  • Cables de connexió

PREPARACIÓ

  1. Talla una patata per la meitat.
  2. Recolza la part plana, acabada de tallar, de la patata sobre el full de paper d'alumini.
  3. Clava bé la forquilla sobre l'altra cara de la patata.
  4. Connecta amb els cables la forquilla i el paper d'alumini al voltímetre i mesura elrevés els cables als dos metalls; si és així canvia les connexions. voltatge.
    Si apareix un signe negatiu davant el valor mesurat és que has connectat a l'in
  5. Repeteix l'experiment substituint la patata per una llimona, un cogombre... i prova també altres metalls.


Un tros de patata, una forquilla, paper d'alumini i ja tens una pila capaç de fer funcionar un circuit elèctric. A les imatges pots veure la tensió que marcael voltímetre.




Fitxa de laboratori:

1. El corrent elèctric és un moviment d'electrons. És correcte afirmar que la pila construïda és una fàbrica de càrregues negatives? Per què?


2. En totes les piles hi ha un electròlit, un elèctrode positiu i un elèctrode negatiu. En el cas de la imatge, pots identificar-los? Com ho pots fer?


3. Si has fet l'experiment, has aconseguit construir alguna pila amb un voltatge més alt? Com ho has fet?











Reflexions

Podem encendre una bombeta amb aquesta pila?

Suposem que tenim una bombeta o un led de 2,5 Volts, i la volem encendre amb la pila.

Podrem obtenir aquest voltatge amb la pila feta de patata?

PER FER-HO NECESSITES

  • Trossets de coure i de Zinc.
  • Cables elèctrics de uns 10 cm.

  • Dos cables més llargs de uns 30 cm.
  • Cinc patates.
  • Un voltímetre

Cables de connexió:


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada